Scheldestraat 52 • 1823 WB Alkmaar
T 072 750 3 22 M 06 51 32 46 62
contact@studiohekwerk.nl


Is Harley-Davidson nog wel herkenbaar zonder 'Harley-Davidson'?

In de header van de website van Harley-Davidson vind je het logo zonder merknaam. Ook op verschillende modellen motorfietsen vind je het logo zonder de naam terug. Niet op alle modellen, dus er is geen consistent gebruik van het logo. Omdat wij met onze studio tegenover Harley-Davidson dealer West-Coast-Motors zitten, kijk ik bijna dagelijks naar het logo en vroeg ik mij af: Is het logo sterk genoeg zonder de merknaam, is Harley-Davidson nog wel herkenbaar zonder Harley-Davidson?

 

Harley-Davidson is natuurlijk net zo’n iconisch merk als Mercedes, Nike of Shell. En deze merken hebben logo’s die zonder merknaam net zo herkenbaar zijn als met. Als we de ster, de swoosh en de schelp zien, herkennen we direct het daarbij behorende merk. Zelfs als we drie strepen zien, denken we aan Adidas. Dus ik vraag mij af: Is het beeld van het schild met de balk van Harley-Davidson herkenbaar genoeg om dat bereikt te hebben of te gaan bereiken?

Een visueel sterk logo is eenvoudig van vorm, herkenbaar en uniek. Het logo van Apple is een appel, niet zomaar een appel, maar een waar een hap uit genomen is. Dit laatste maakt het juist uniek en herkenbaar. Zeker als je weet waar het voor staat. Het is een verwijzing naar het verhaal van Adam en Eva. De hap symboliseert de drang om als mens kennis te vergaren, te ontwikkelen en je bewustzijn te vergroten. Ook al heeft dat als gevolg dat je het paradijs moet verlaten. Het verhaal van Apple is dus: ontwikkel je, ’stay hungry, stay foolish’, ’think different’.

Kijken we dan naar het schild en de balk van Harley-Davidson dan weet ik niet of dat een visueel sterk logo oplevert. Uniek is het sowieso niet, er worden veel schilden gebruikt in Gemeente- en familiewapens. Het meest iconische logo met een schild is eigenlijk het embleem van Superman. Versies met een andere letter dan een S doen ook aan Superman denken.

Toch moest ik bij het zien van het Harley-Davidson-logo zonder letters denken aan het legendarisch motormerk. Ik ging  naar de website om mijn vermoeden te checken en daar zag ik inderdaad ook het letterloze logo. Ik twijfelde dus wel even. Hoe is dat bij jullie? Zagen jullie gelijk dat het hier om het Harley-Davidson logo ging.

Voor de herkenbaarheid van een beeldmerk is het ook van belang dat je het vaak genoeg gezien hebt en gekoppeld is aan de merknaam. Dus een consistent gebruik van een logo en een duidelijke huisstijl is dan wel een vereiste. Tijdens de Masterclass Branding, die ik geef aan de ROC MBO-opleiding Vakman Ondernemen, doe ik altijd een test met extreem vereenvoudigde versies van logo’s om aan te tonen hoe het werkt met vormen en kleuren. De test geeft heel goed aan welke logo’s sterk zijn en goed opgeslagen zijn in ons beeldgeheugen. 

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het “nieuwe” logo van Harley-Davidson nog niet de impact heeft van een iconisch beeldmerk. De impact zou groter worden als het consequent doorgevoerd wordt, maar je ziet in de toepassingen op de motoren dat er verschillende soorten logo’s gebruikt worden. Het past ook niet echt bij het imago, vind ik. De versie van het logo met de vleugels straalt meer het imago uit van de ongebonden vrije vogel die de Harley-rijder wil zijn. Een beeld dat je graag op je rug laat tatoeëren.

Misschien heeft Harley-Davidson ook geen sterke visuele identiteit nodig. Het is en blijft een iconisch merk, dat komt natuurlijk ook door het uiterlijk van het product en het herkenbare geluid, want dat hoor ik ook elke dag.