Waarom zetten ontwerpers een c zo vaak in een cirkel ©?

Het valt mij al jaren op dat als de c in een merk of bedrijfsnaam belangrijk is grafisch ontwerpers sterk de neiging hebben om die bij een logo-ontwerp in een cirkel te zetten. Waarom dat zo vaak voorkomt? Daar kan ik alleen maar naar raden, maar er zal vast een verklaring voor zijn. Ik ben op zoek naar die verklaring.

Zoals iedereen weet is een c in een rondje - © - het copyrightteken. Daarmee probeer je als ontwerper vaak ook met toevoeging van een jaartal je creatieve eigendom te beschermen. In ieder geval geef je daarmee aan dat jij de eerste was die dat beeld verzonnen heeft. Zal een ontwerper van een logo met als logobeeld © het geestelijk eigendom van dat logo dan willen beschermen?

Het copyrightteken is voor het eerst geïntroduceerd in 'the United States Copyright Act of 1909'. Het teken - © - moest tot 1989 in de Verenigde Staten verplicht op drukwerk aangebracht worden om het drukwerk auteursrechtelijke te beschermen.* Zoals ik al in mijn intro constateer zijn er veel ontwerpers die dit beeld gebruiken, wel of niet in een gesloten cirkel, meestal met een hapje eruit.


 

Aangezien het teken in 1909 al eens is vastgelegd kan geen enkel ontwerper het auteursrecht claimen op dit symbool.

Kun je je geestelijk eigendom dan wel beschermen als ontwerper? Ik ben geen jurist, dus ik weet niet hoe dat het beste kan, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om te voorkomen dat potentiële klanten met je ideeën en creaties aan de haal gaan. Een kleine aanpassing of de mededeling dat een ander bureau al met hetzelfde idee kwam en je kunt nergens meer aanspraak op maken. In de muziekwereld lijkt dat wel veel eenvoudiger tegenwoordig. De erven van Marvin Gaye varen er wel bij.

Als wij als ontwerper iedereen voor de rechter konden slepen die maar iets gemaakt had, dat het zelfde gevoel, stijl of enigszins weg had van iets wat wij al eerder gemaakt hadden, zaten we elke dag in rechtbank.

Terugkomend op de vele logo's met een © ben ik benieuwd waarom deze ontwerpers er voor gekozen hebben om deze voor te stellen en waarom zijn de opdrachtgevers er voor gevallen. Er zijn vast ook ontwerpers of opdrachtgevers in mijn netwerk die gezwicht zijn voor de ©. Het is natuurlijk ook een in het oog springende en esthetische vorm. Kunnen zij mij dan antwoord geven op de vraag: Waarom?

* Bron Wikipedia