Waarom zetten ontwerpers een c zo vaak in een cirkel ©?

Het valt mij al jaren op dat als de c in een merk of bedrijfsnaam belangrijk is grafisch ontwerpers sterk de neiging hebben om die bij een logo-ontwerp in een cirkel te zetten. Waarom dat zo vaak voorkomt? Daar kan ik alleen maar naar raden, maar er zal vast een verklaring voor zijn. Ik ben op zoek naar die verklaring.

Zoals iedereen weet is een c in een rondje - © - het copyrightteken. Daarmee probeer je als ontwerper vaak ook met toevoeging van een jaartal je creatieve eigendom te beschermen. In ieder geval geef je daarmee aan dat jij de eerste was die dat beeld verzonnen heeft. Zal een ontwerper van een logo met als logobeeld © het geestelijk eigendom van dat logo dan willen beschermen?

Het copyrightteken is voor het eerst geïntroduceerd in 'the United States Copyright Act of 1909'. Het teken - © - moest tot 1989 in de Verenigde Staten verplicht op drukwerk aangebracht worden om het drukwerk auteursrechtelijke te beschermen.* Zoals ik al in mijn intro constateer zijn er veel ontwerpers die dit beeld gebruiken, wel of niet in een gesloten cirkel, meestal met een hapje eruit.


 

Aangezien het teken in 1909 al eens is vastgelegd kan geen enkel ontwerper het auteursrecht claimen op dit symbool.

Kun je je geestelijk eigendom dan wel beschermen als ontwerper? Ik ben geen jurist, dus ik weet niet hoe dat het beste kan, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om te voorkomen dat potentiële klanten met je ideeën en creaties aan de haal gaan. Een kleine aanpassing of de mededeling dat een ander bureau al met hetzelfde idee kwam en je kunt nergens meer aanspraak op maken. In de muziekwereld lijkt dat wel veel eenvoudiger tegenwoordig. De erven van Marvin Gaye varen er wel bij.

Als wij als ontwerper iedereen voor de rechter konden slepen die maar iets gemaakt had, dat het zelfde gevoel, stijl of enigszins weg had van iets wat wij al eerder gemaakt hadden, zaten we elke dag in rechtbank.

Terugkomend op de vele logo's met een © ben ik benieuwd waarom deze ontwerpers er voor gekozen hebben om deze voor te stellen en waarom zijn de opdrachtgevers er voor gevallen. Er zijn vast ook ontwerpers of opdrachtgevers in mijn netwerk die gezwicht zijn voor de ©. Het is natuurlijk ook een in het oog springende en esthetische vorm. Kunnen zij mij dan antwoord geven op de vraag: Waarom?

Het laatste nieuws

Ga eens een vak leren! Advertentie voor Drenth Fijnmetaal



Jeroen Drenth  van Drenth Fijnmetaal benaderde Studio Hekwerk voor een campagne om VMBO-leerlingen enthousiast te maken voor de MBO-opleiding precisietechniek. Met deze opleiding kun je uiteindelijk bij Drenth Fijnmetaal aan de slag. - >> Lees verder

Nieuw CMS voor Website AV Hera



Studio Hekwerk heeft samen met Netweters de website van AV Hera overgezet naar het content management systeem waar wij vaker mee werken.

- >> Lees verder

Communicatie Runnersworld Hoorn Crosscircuit



Het begon allemaal met het ontwerpen van een postertje voor het toenmalige Roele De Vries Crosscircuit. En nu zijn we naast Runnersworld Hoorn en Klaver Kaas de trotse sponsor van het Runnersworld Hoorn Crosscircuit.

- >> Lees verder

Restyle voor 40 jaar oud logo



Studio Hekwerk is trotse sponsor van Atletiekvereniging  Hera. Een deel van de sponsoring houdt ook in het verzorgen van verschillende communicatie-uitingen en vanaf mei 2017 is Frank Kuin bestuurslid PR en communicatie van de vereniging. Studio Hekwerk heeft een kleine restyle gedaan van het bijna 40 jaar oude logo van Hera.   

- >> Lees verder

Printcampagne voor Rotocoat



In 2016 is de oude campagne van Rotocoat "Rotocoaten Lekker relaxed" vervangen door een nieuwe gebaseerd op de kernwaarden snelheid en leveringsbetrouwbaarheid. Na een uitgebreid klantenonderzoek is gebleken dat Rotocoat hierop goed scoort bij haar klanten.

- >> Lees verder

Om creatief te zijn moet je eigenwijs zijn

- F. Kuin -

Nieuwsgierig naar ons, onze werkwijze, studio of onze koffie?


Maak een afspraak >

Wij zorgen voor de koffie.

Deel deze pagina via: